25 april 2019

Netwerken, wat moet dat kosten (Publicatie De Standaard)

Of u nu loodgieter bent, auto’s verkoopt of uw geld verdient als accountmanager in een groot bedrijf: netwerken is goed voor uw carrière. Maar hoe moet dat eigenlijk? Kan iedereen – ook iemand zonder de flair van een doorgewinterde vastgoedmakelaar – het leren? En vooral: wat kost het?

‘Veel mensen denken bij netwerken aan verkopen, maar dat is het níét’, zegt netwerkcoach Johan Van Strijthem. Wat het dan wel is? ‘Contacten leggen zonder er op korte termijn iets voor terug te verwachten. Mensen helpen. Geven’, vult netwerkcoach en -trainer Dimitri Verhoye aan. ‘Authentieke netwerkers weten dat wanneer ze iemand helpen, die persoon waarschijnlijk aan hen zal denken wanneer er later toch iets gekocht moet worden.’

Voorbereiding

Maar hoe begint u daar aan? ‘Sommige mensen denken dat ze lid moeten zijn van veel businessclubs en grote events bezoeken’, zegt Verhoye. ‘Maar daar geloof ik niet in. De meeste mensen blijven op zulke massabijeenkomsten toch gewoon hangen bij wie ze al kennen.’

Wat is dan de eerste stap? Grenzen afbakenen. Wie wilt u in uw netwerk? ‘Vervolgens zoek je uit waar die mensen zich bevinden: events, groepen, organisaties …’, aldus Van Strijthem. Op de websites van Unizo en VBO bijvoorbeeld vindt u heel wat sector­federaties. Of zoek op LinkedIn naar populaire groepen en evenementen bij mensen die u interessant lijken.

Lidmaatschap bij een ondernemersfederatie als Voka of Unizo kan vanaf respectievelijk 520 euro of 493 euro (254 euro voor zelfstandigen) en loopt op naargelang de grootte van uw bedrijf. ‘Focus op kleinere events van maximaal 40 à 50 mensen’, zegt Verhoye. ‘Dat maakt het eenvoudiger om nieuwe contacten te leggen. Bovendien is de organisator van zo’n klein event vaker geneigd om je bij iemand te introduceren.’

Eén cliché blijkt in ieder geval te kloppen: visitekaartjes zijn een must. Een honderdtal kaartjes ontwerpen en bestellen kan online vanaf 10 tot 20 euro. Let op: een origineel, luxueus ontwerp kost al snel 500 euro.

Netwerken maar!

U bent ingeschreven voor uw eerste event, uw hemd is gestreken en u hebt uw visitekaartjes op zak. Wat nu? ‘Vooral niet de hele tijd over uzelf praten of, erger nog, producten proberen te slijten’, benadrukt zowel Van Strijthem als Verhoye. ‘Stel jezelf kort en duidelijk voor, maar luister vooral naar de ander. Vermijd het typische “en wat doe jij?”, maar pols naar passies en interesses.’ Helemaal goed wordt het wanneer u de ander kan helpen, al is het maar met het aanraden van een goed boek, een handige app of, waarom niet, een fijne vakantiebestemming.

Na het event

Het échte netwerken gebeurt na een event, benadrukken de coaches. ‘Heb je interessante contacten gelegd? Dan moet je er binnen de 48 uur iets mee doen’, zegt Van Strijthem. Schrijf aanknopingspunten op visitekaartjes, zodat je nog weet om wie het ging. En volg gemaakte afspraken meteen op. ‘Heb je beloofd om te lunchen, iemand te introduceren of een link door te sturen? Wacht daar niet mee.’

Ook belangrijk: catalogeer nieuwe contacten. Dat kan in een CRM-systeem, maar evengoed in een eenvoudige Excel. ‘Vertrouw niet te veel op een applicatie als LinkedIn’, waarschuwt Verhoye. ‘Het is handig, maar wie zegt dat het over 10 jaar nog bestaat?’

En last but not least: onderhoud uw netwerk. ‘Wacht niet met iemand te contacteren tot je hem of haar nodig hebt’, zegt Verhoye. ‘Deel af en toe zaken van mensen uit je netwerk op LinkedIn, ga regelmatig koffiedrinken met contacten of stuur een berichtje op hun verjaardag.’ Conclusie: een netwerk onderhouden kost tijd, reken op een uurtje per dag.

Begeleiding

Hebt u geen idee wat een elevatorpitch is, is uw profielfoto op LinkedIn een vakantiekiekje in shorts of kampt u met hardnekkige sociale onhandigheid? Dan kan u altijd hulp inroepen.

Een halve dag coaching bij Dimitri Verhoye kost 326,7 euro, bij Johan Van Strijthem betaalt u na korting via de kmo-portefeuille 363 euro. U leert er onder meer uzelf goed voor te stellen, do’s-and-don’ts op een event en hoe u gestructureerd een netwerk aanlegt. Ook meer intensieve begeleidingen – netwerkcoaches gaan op vraag mee naar evenementen en recepties – zijn mogelijk, maar daar hangt een steviger prijskaartje aan vast.

Besluit

Netwerken hoeft niet veel te kosten. Een lidmaatschap, wat visitekaartjes en inleidende coaching: voor 782 euro (inclusief btw) bent u vertrokken. Maar u moet er wel elke dag tijd in steken en u plukt pas de vruchten op lange termijn.

Netwerken, wat moet dat kosten (Publicatie De Standaard)

Eerst volgen, dan verbinden

Krijg jij ook vaak connectieverzoeken van mensen die je niet kent? Klik je dan meteen op accepteren, zonder dat je hen echt kent? Dat is hetzelfde dat je jouw voordeur thuis openzet, maar dan mag je het niet verbazen dat er plots een wildvreemde aan de keukentafel zit... Wat is het alternatief?

26 november 2020

Lees meer

+100.000 hashtag volgers

Voorheen schreef ik je te beperken tot 3 stuks, echter heeft onderzoek uitgewezen door collega-LinkedIn®-evangelisten dat 3 tot maximaal 9 hashtags betere resultaten oplevert! En hashtags met meer dan 100.000 volgers geven je het grootste bereik!

20 november 2020

Lees meer

Meer zichtbaarheid dankzij hashtags! *update

Vaak zie ik bijdragen op LinkedIn® die overlopen van hashtags, ik zie vaak niet meer de boodschap die de persoon in kwestie wil overbrengen! Veel mijn LinkedIn® evangelisten zullen het beamen, beperk de hashtags tot 3 stuks! Veel hashtags gebruik je op Instagram, maar bij LinkedIn® gaat het om waarde die jij kan toevoegen aan het platform en dus ook aan de volgers van een bepaalde hashtag.

20 november 2020

Lees meer

5 principes om succesvol te netwerken

Dankzij de juiste netwerkattitude pas je de gouden driehoek feilloos toe. Weet dat kwaliteit en diversiteit belangrijk zijn en dat de kracht van je netwerk in de 2de graad zit! De know - like - trust factor zorgt voor een kwaliteitsvol netwerk op lange termijn!

27 oktober 2020

Lees meer

Why I don’t connect to just anybody

‘No, I do not connect to just anybody. It’s not just because I have a big network that I am willing to introduce anyone who asks me to somewhere.’ This may sound a little harsh, but it’s not.

15 oktober 2020

Lees meer

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken!

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken! Laat OMA thuis, gebruik LSD en neem ANNA mee. Smeer NIVEA, wees een OEN en maak je niet DIK.

7 oktober 2020

Lees meer

Jouw Netwerkcoach is “still alive and kicking” en nog veel meer zelfs…

Ja, ik weet het. Het was even stil rond Jouw Netwerkcoach, zowel op de website als op LinkedIn®. En dat had zo zijn redenen.

24 september 2020

Lees meer

Waarom ik niet zomaar met iedereen verbind

‘Neen, ik beveel niet zomaar iedereen aan. Het is niet omdat ik een groot netwerk heb, dat ik iedereen die erom vraagt ergens introduceer.’ Dit klinkt misschien wat cru, maar dat is het niet.

8 mei 2020

Lees meer

Eerst gunnen, dan vragen.

Hoe kan jij helpen, vooraleer je netwerk jou helpt?

6 september 2019

Lees meer

Netwerken tijdens de vakantieperiode

Hoe je jezelf voorbereidt op een volgend schitterend netwerkjaar tijdens de zomermaanden?

26 juni 2019

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x