19 april 2021

Meer omzet dankzij sociale media

Je omzet vergroten, bezint eer je begint

Relatiebeheer

  • Weet welke rol sociale media spelen bij de inkoopprocessen van potentiële klanten

Doelstellingen

  • Wat wil je bereiken en welke digitale media je daarvoor wilt inzetten
  • Sectorafhankelijk
  • Waar zit mijn klant? Hoe kan ik hem het beste bereiken (digitaal of niet) en welke digitale media kan het beste inzetten om de klant te bedienen?

Transactiefase

  • Sociale media gebruiken om zich te oriënteren
  • Achteraf sociale media gebruiken om ervaringen te delen

#durftevragen

= Informatie te vinden waarmee ze hun probleem kunnen oplossen, via

  • Referenties
  • Best practices
  • Alternatieve oplossingen
  • Discussiegroepen op LinkedIn®
  • Video’s op YouTube
  • Twitter, met hashtag #durftevragen

Onthou

  • Niemand heeft de tijd en middelen om elk sociaal mediakanaal te onderhouden.
  • Kies een aantal netwerken die bij je DNA passen.
  • Wees niet alleen maar aanwezig, maar creëer interactie, bouw een relatie op.
  • Durf knopen doorhakken, focus!

Vijf stappen om je omzet te vergroten met sociale media

http://www.visiemedia.nl/marketing-2/in-5-stappen-je-omzet-12-vergroten-met-social-media/

Stap 1: ken het zoekgedrag

Welke sociale media, hoe nemen zij deel aan discussies, wat zoeken ze, welke vragen stellen ze?

Het loont om goed zicht houden op de (veranderende) zoekmechanismen van zowel bestaande als potentiële afnemers: welke social media gebruiken zij, hoe nemen ze deel aan discussies, wat zoeken ze en welke vragen stellen ze? Op basis hiervan kunnen toeleveranciers bepalen wanneer ze social media gaan inzetten en waarvoor ze kiezen: Twitter, een zakelijk blog, LinkedIn, YouTube of een bedrijfspagina op Facebook.

Stap 2: denk na over doelen

ls die keuze is gemaakt, is het essentieel om in hoofdlijnen een strategie uit te stippelen. Welke nieuwe doelgroepen wil je bereiken en zijn er mogelijkheden om bij bestaande klanten de verkoop van technische producten en diensten uit te breiden en zijn er andere doelen – dan alleen het vergroten van de verkoop – die met social media kunnen worden behaald? Als doelgroepen en doelstellingen helder zijn kunnen die worden gekoppeld aan de verschillende social media.

Stap 3: ga op ontdekking

Start klein.  Doe ervaring op met de tijd dat het in beslag neemt. Probeer verschillende tools uit.  Hoe kan sociale media in jouw dagelijks werkschema ingepast worden?  Zo zal je op termijn efficiënter gaan werken.

Na het voortraject kan worden gestart met social media. Doe dat eerst in het klein, als een experiment, om van te leren. Dat kan nu het gebruik van social media in het inkoopproces bij afnemers nog gering is. Je kan nu nog de do’s en de dont’s ontdekken, ervaring opdoen met de tijd die het in beslag neemt, de informatie die je het best kunnen communiceren, de reacties die het uitlokt, etc. Probeer ook verschillende tools uit en denk er over na hoe het gebruik van social media makkelijk in het dagelijkse werkschema kan worden ingepast. De tijd die het kost om dat uit te puzzelen betaalt zich later dubbel en dwars terug omdat er daardoor efficiënter met social media wordt gewerkt en het effect ervan groter is dan als het er hapsnap bij wordt gedaan. Schroom daarbij niet vragen te stellen aan bedrijven die al wat langer met social media bezig zijn. Niemand is superervaren, een ander is hoogstens een stapje verder en meestal bereid te helpen.

Stap 4: de mix is bepalend voor het effect

Social media vervangen niet de bestaande (online) communicatie, maar zijn een aanvulling daarop. Het is een extra communicatiekanaal dat de andere communicatie uitingen aanvult en versterkt. De ROI is het hoogst wanneer de interactie tussen communicatie uitingen maximaal is. Bedrijven die goed over hun communicatiemix nadenken kunnen efficiënter werken en halen daardoor het maximale rendement uit hun investering.

Stap 5: sociale media als middel, niet als doel

Social media is geen doel op zich, maar een middel om bijvoorbeeld de marktpositie verder uit te bouwen en te versterken, de naamsbekendheid te vergroten of meer omzet te vergroten. Om die reden moet de strategie voor social media een afgeleide zijn van het bedrijfsbeleid en moet daarom passen binnen de overall marketing-en communicatie aanpak van de onderneming. De kans dat de beoogde doelen met social media worden behaald, is groter als er commitment is van het (top)management.

Meer omzet dankzij sociale media

De X van X-factor

Wat is jouw X-factor, wat maakt dat mensen jou in hun netwerk willen hebben, wat maakt dat jouw bijdragen viraal gaan?

10 juni 2021

Lees meer

+25.000 Nederlandstalige hashtags

Vijf nieuwe hashtags!

3 juni 2021

Lees meer

De W van WERK

Ben je op zoek naar een nieuwe job, dan is LinkedIn het ideale platform om je volgende job of opdracht te vinden!

27 mei 2021

Lees meer

100000 hashtag volgers

Laatste update 20 mei, vijf nieuwe hashtags!

20 mei 2021

Lees meer

De V van VACATURES

Tips om een sterke vacature op LinkedIn te plaatsen.

13 mei 2021

Lees meer

De U van URL

Zorg voor professionaliteit van de link naar je LinkedIn-profiel.

6 mei 2021

Lees meer

Out of office op LinkedIn

Hoe je LinkedIn netwerk laten weten dat je er even uit bent?

4 mei 2021

Lees meer

De T van TAAL

LinkedIn in 26 letters, zet je profiel in een andere taal en lees LinkedIn in je eigen taal!

22 april 2021

Lees meer

De S van Statistieken

LinkedIn in 26 letters, de S van Statistieken. Meten is weten en is de basis om te verbeteren, maar hoe doe je dat? Hoe ga je aan de slag met ROI, CLV en ROE.

15 april 2021

Lees meer

De R van ROE

LinkedIn in 26 letters, de R van R.O.E. of Return-On-Engagement! Mét tips om te scoren dankzij het LinkedIn algoritme!

8 april 2021

Lees meer

Is het Jowan of Johan?

Hoe spreek je mijn naam correct uit, LinkedIn helpt jouw bezoeker!

25 maart 2021

Lees meer

De Q van QUALITY

Quality of kwaliteit van je (LinkedIn) netwerk. Ik leg de focus op 3 aspecten, je eigen netwerk, inhoud en engagement.

18 maart 2021

Lees meer

De P van Plannen

LinkedIn in 26 letters, de letter P van Plannen, plan je bijdragen met een doel en een strategie.

11 maart 2021

Lees meer

De hashtag leeft!

Inspireer jouw doelgroep met jouw expertise, hashtags strategisch inzetten!

9 maart 2021

Lees meer

De O van OPLEIDING

LinkedIn in 26 letters, de O van OPLEIDING, maar ook opportuniteit!

2 maart 2021

Lees meer

Video | Hoe maak ik een creatieve kopregel?

Emoji's in een LinkedIn kopregel, wees creatief!

25 februari 2021

Lees meer

De N van Nieuw bericht

LinkedIn in 26 letters, de N van Nieuw bericht.

22 februari 2020

Lees meer

De M van MENSEN

Eén van de basisprincipes in netwerken is dat de echte kracht in de tweede graad zit. En leuk dat LinkedIn jou dat inzicht geeft, doe er iets mee!

12 februari 2021

Lees meer

Video | Hoe jouw expertisestatus verhogen?

Versterk jouw profiel dankzij de LinkedIn-badges!

11 februari 2021

Lees meer

De L van Lichaamstaal

LinkedIn in 26 letters! De L van LICHAAMSTAAL ook digitaal tijdens de zoveelste online videocall!

5 februari 2021

Lees meer

Wat heb ik bereikt in januari 2021?

Wat heb ik bereikt in januari 2021?

30 januari 2021

Lees meer

De K van KNOW

LinkedIn in 26 letters! De letter K van KNOW, toon wie je bent en welke expertise je hebt op je profiel!

29 januari 2021

Lees meer

Video | Hoe geen enkele opportuniteit missen op LinkedIn

Video | hoe stel je jouw LinkedIn-profiel in opdat je geen enkele melding mist?

27 januari 2021

Lees meer

De J van JOUW doel

LinkedIn in 26 letters, vandaag de letter J van JOUW DOEL! Elk jaar opnieuw stellen we onze doelen op voor het komende jaar, doe dat ook voor LinkedIn. Als je uren op LinkedIn zit, dan betekent dat je geen doelen voor ogen hebt. Ik zie nog maar al te vaak dat mensen de kracht van LinkedIn niet zien, stel jouw doel voor ogen en LinkedIn helpt je vooruit!

20 januari 2020

Lees meer

De I van INSPIRATIE

LinkedIn in 26 letters! De I van INSPIRATIE, waarover schrijf ik op mijn LinkedIn-profiel?

15 januari 2021

Lees meer

De H van HELPEN

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de letter H van HELPEN. Dit woord maakt heel veel los bij mensen, het geeft je rust, het laat je toe een verhaal te vertellen, je antwoordt op een vraag.

13 januari 2021

Lees meer

De G van GUNNEN

LinkedIn in 26 letters! De G van GUNNEN of GEVEN Vaak denken mensen dat netwerken verkopen is, maar het is het helemaal niet. De essentie van netwerken is gunnen of geven. Je gunt de andere de tijd om zijn / haar verhaal te doen, op basis daarvan probeer je te helpen, als dat goed zit, dan wil hij / zij ook naar jouw verhaal luisteren!

7 januari 2021

Lees meer

Een sterk visitekaartje

Visitekaartjes, je hebt ze in alle vormen en smaken (texturen). Ook in deze digitale wereld is een visitekaartje een must voor elke netwerker. Het hoort bij je “netwerk-survival-pakket”!

6 januari 2021

Lees meer

De F van FEED

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de letter F van FEED, nee geen voeten, maar het eerste wat je te zien krijgt als LinkedIn opent. Ik noem het vaak ook de persoonlijke gazet want het toont artikels die je ook in je krant terugvindt.

30 december 2020

Lees meer

De E van ENGAGEMENT

LinkedIn in 26 letters, de E van ENGAGEMENT en de sleutel tot succes in elke situatie, of het nu met je partner is, met je kinderen, je familie, maar ook online.

23 december 2020

Lees meer

De D van DOELEN

LinkedIn in 26 letters, de D van DOELEN! Zonder doel loop je maar rond te hangen. Of het nu een voetballer is, of een kat op zoek naar eten, of een ondernemer op zoek naar zijn/haar doelgroep, een doel is belangrijk!

18 december 2020

Lees meer

De C van CONNECTIE

LinkedIn in 26 letters, de C van CONNECTIE! Hét woord waar het op LinkedIn en in netwerken algemeen om draait!

17 december 2020

Lees meer

De B van BANNER

LinkedIn in 26 letters, de B van BANNER! Hoe laat je jouw profiel nog meer in het oog springen!

11 december 2020

Lees meer

In 10 stappen naar een sterk LinkedIn-profiel

Bouw in 10 stappen een sterk LinkedIn profiel!

10 december 2020

Lees meer

9 tips waarmee jij extra mensen bereikt op LinkedIn

Negen tips hoe je meer bereik krijgt dankzij het LinkedIn algoritme.

3 december 2020

Lees meer

De A van AANBEVELING

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de A van AANBEVELING. Mensen doen mensen kopen, je product of dienst mag nog zo goed zijn, het is vaak een vriend, een collega die jou doet kopen. En volgens de essentie van netwerken, bedank ook jij de persoon die jou heeft aanbevolen!

2 december 2020

Lees meer

Eerst volgen, dan verbinden

Krijg jij ook vaak connectieverzoeken van mensen die je niet kent? Klik je dan meteen op accepteren, zonder dat je hen echt kent? Dat is hetzelfde dat je jouw voordeur thuis openzet, maar dan mag je het niet verbazen dat er plots een wildvreemde aan de keukentafel zit... Wat is het alternatief?

26 november 2020

Lees meer

Meer zichtbaarheid dankzij hashtags! *update

Vaak zie ik bijdragen op LinkedIn® die overlopen van hashtags, ik zie vaak niet meer de boodschap die de persoon in kwestie wil overbrengen! Veel mijn LinkedIn® evangelisten zullen het beamen, beperk de hashtags tot 3 stuks! Veel hashtags gebruik je op Instagram, maar bij LinkedIn® gaat het om waarde die jij kan toevoegen aan het platform en dus ook aan de volgers van een bepaalde hashtag.

20 november 2020

Lees meer

5 principes om succesvol te netwerken

Dankzij de juiste netwerkattitude pas je de gouden driehoek feilloos toe. Weet dat kwaliteit en diversiteit belangrijk zijn en dat de kracht van je netwerk in de 2de graad zit! De know - like - trust factor zorgt voor een kwaliteitsvol netwerk op lange termijn!

27 oktober 2020

Lees meer

Why I don’t connect to just anybody

‘No, I do not connect to just anybody. It’s not just because I have a big network that I am willing to introduce anyone who asks me to somewhere.’ This may sound a little harsh, but it’s not.

15 oktober 2020

Lees meer

101 (nieuwe) LinkedIn® instellingen

LinkedIn® blijft sleutelen aan het platform en zo zijn er weer een heel aantal instellingen bij gekomen die jou helpen om meer of minder te doen met LinkedIn®.

8 oktober 2020

Lees meer

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken!

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken! Laat OMA thuis, gebruik LSD en neem ANNA mee. Smeer NIVEA, wees een OEN en maak je niet DIK.

7 oktober 2020

Lees meer

Jouw Netwerkcoach is “still alive and kicking” en nog veel meer zelfs…

Ja, ik weet het. Het was even stil rond Jouw Netwerkcoach, zowel op de website als op LinkedIn®. En dat had zo zijn redenen.

24 september 2020

Lees meer

Waarom ik niet zomaar met iedereen verbind

‘Neen, ik beveel niet zomaar iedereen aan. Het is niet omdat ik een groot netwerk heb, dat ik iedereen die erom vraagt ergens introduceer.’ Dit klinkt misschien wat cru, maar dat is het niet.

8 mei 2020

Lees meer

Eerst gunnen, dan vragen.

Hoe kan jij helpen, vooraleer je netwerk jou helpt?

6 september 2019

Lees meer

Netwerken tijdens de vakantieperiode

Hoe je jezelf voorbereidt op een volgend schitterend netwerkjaar tijdens de zomermaanden?

26 juni 2019

Lees meer

Netwerken, wat moet dat kosten (Publicatie De Standaard)

Artikel in De Standaard rond Netwerken, WAT MOET DAT KOSTEN? door MAAIKE VAN MELCKEBEKE

25 april 2019

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x