15 april 2021

De S van Statistieken

De S van Statistieken

Wat levert sociale media nu eigenlijk op?  Je kan leuke berichten schrijven maar het is belangrijk om te weten of lezers hier echt naar op zoek zijn. Maar wat is de Return On Investment (ROI)? Hoe meet je dat? Ik raad steeds aan om organisch te beginnen en te ontdekken welke berichten het meest wordt bekeken, vanaf dat moment kan je beginnen adverteren. Weet wel dat LinkedIn advertenties aanzienlijker duurder zijn dan Facebook!

ROI van sociale media, een exacte wetenschap?

Je kan kwantitatief meten: hoeveel bezoekers, likes, views, enz.? Of kwalitatief: wat wordt er over je gezegd op sociale media, hoe denken mensen over je bedrijf/merk? De meest gebruikte manier om te kijken of iets opbrengt is de ROI meten. Bij ROI is de Customer Lifetime Value of CLV van belang. Dat is de opbrengst die een klant in zijn of haar leven bij jouw bedrijf genereert. Bijvoorbeeld: een klant spendeert elke maand 50 euro bij jou en dit gedurende 5 jaar. Zijn CLV is dan 50 x 12 x 5 = 3000 euro.

De vraag is dan hoeveel je bereid bent te betalen voor een nieuwe klant en ook hoeveel het effectief kost om een nieuwe klant aan te trekken. Volgens de Direct Marketing Association genereert € 1 investering, € 10 of meer. Uiteraard is dit geen vaststaand cijfer dat voor ieder bedrijf of iedere sector geldt. Als we dat cijfer nu toch even als voorbeeld nemen, dan zou je tot 300 euro moeten investeren om een klant aan te trekken met de eerder vermelde CLV van 3000 euro. Als je wil weten of sociale media iets oplevert, moet je dus kijken of je investering in verhouding is met de CLV van de nieuwe klanten.

Social media ROI kunnen we zien als de som van alle sociale media acties die waarde creëren. Wanneer je focust op inkomsten, kan je volgende eenvoudige formule toepassen:

Percentage Sociale Media ROI is Winst delen door totale investering (werkuren, advertentiebudget, ...) vermenigvuldigen met 100.

Wil je hier meer over weten, klik hier om het artikel van Social Media Explorer over sociale media en de cijfers te lezen

De grote uitdaging bij social media ROI is om de exacte winst te meten die je uit een social mediakanaal haalt, en dus niet uit andere kanalen. Je kan dus inkomsten proberen toe te schrijven aan een bepaald kanaal (bv. een verkoop linken aan een LinkedIn advertentie) om te weten wat sociale media financieel opbrengen. Dat de verkoop aan een bepaald kanaal wordt toegeschreven, betekent ook niet dat die verkoop anders niet zou behaald worden.

Hoewel gedeeltelijk te bepalen is welke inspanningen voor omzet hebben gezorgd, blijft het onmogelijk om al je behaalde doelen toe te wijzen aan één kanaal. Daarnaast kan een multi-channel marketing mix zorgen voor een versterking van het social mediakanaal, zoals social media de andere kanalen kan versterken. Waarde wordt ook niet altijd uitgedrukt in euro’s, sociale media kunnen ook op andere manieren waarde creëren. Financiële winst is niet de enige doelstelling. Er zijn dus heel wat uitdagingen en zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je wil meten wat sociale media opbrengen.

Hoe ga je te werk om de ROI van Sociale Media te bepalen?

Er bestaan verschillende meetmodellen om ROI op sociale media voor te stellen – hieronder bekijken we even het vierfasenmodel. De meeste modellen gaan van kwantitatieve, goed meetbare, data naar kwalitatieve, vaak moeilijk definieerbare acties. De standaard statistieken van sociale media zijn vaak te beperkt (maar er dient wel rekening mee gehouden te worden in relatie met de objectieven van je bedrijf). Het aantal likes zegt bijvoorbeeld niet alles, want zijn het wel mensen die echt geïnteresseerd zijn in je merk? Bovendien krijgt slechts een deeltje van je fans een bericht te zien in hun newsfeed. Gelukkig zijn er allerlei tools om uitgebreide analytics te meten, die je helpen bij je schatting hoeveel winst je aan een bepaald kanaal kan toeschrijven. Voorbeelden van tools die je kunnen helpen bij social media ROI zijn Google Analytics en Content Management Systemen, alla Hootsuite, Loomly...

Om te beginnen is een goede strategie om ROI te meten belangrijk. Daarbij moet je ook steeds rekening blijven houden met het veranderende algoritme van bepaalde sociale media. Het daadwerkelijk bepalen van de ROI vergt het vaststellen van de overkoepelende organisatiedoelstellingen. Hier vallen verkopen onder, maar ook leads zoals aanvragen en downloads. Hoe je ROI precies gaat meten, hangt voornamelijk af van deze vooropgestelde doelstellingen. Je moet andere factoren meten bij doelen als lead generatie, websiteverkeer, opbrengst, enz.

Kwantificeer je doel: plak een getal op het aantal leads, kliks, conversies, … dat je wil bereiken. Wanneer je KPI of Key Performance Identicators hebt bepaald, is het makkelijker om achteraf te zien of je met je investering je doel hebt behaald. Zonder doelstelling ben je achteraf je sociale mediabeleid aan het goedpraten.

Bij het meten van ROI ga je je campagnes tracken: je gaat bijhouden hoeveel tijd je spendeert, hoeveel je uitgeeft aan advertenties en blijft de campagne monitoren. Daarvoor kan je zoals eerder vermeld allerlei tools gebruiken. Ook om de resultaten te rapporteren bestaan er heel wat hulpmiddelen. Wanneer je de resultaten bekijkt, kan je deze afwegen ten opzichte van je investering. Je kan je doel en je campagne bijsturen, of een nieuw doel opstellen. Doordat je op voorhand een doel hebt opgesteld met KPI’s kan je nu zien of iets gewerkt heeft of niet.

Je doelstelling hoeft dus niet per se enkel met omzet of verkoop te maken hebben. De metrics ‘bereik’ (reach) en ‘betrokkenheid’ (engagement) geven geen geldwaarde in de vorm van ROI. Maar ze geven wel aan of je het juiste publiek bereikt en cultiveert. En of je erin slaagt de merkbeleving te laten groeien.

Welke metrics je gebruikt, hangt dus ook af van je doel. In de figuur hieronder zien we het vierfasenmodel. Iedere fase omvat bepaalde factoren die je kan meten. Hoe meer naar rechts, hoe dichter je bij de échte ROI komt, maar ook hoe moeilijker om 100% accuraat te meten. Doelstellingen in de fase ‘exposure’, zoals aantal volgers, zijn makkelijk te meten maar zijn minder intense vormen van contact en zeggen minder over wat sociale media nu echt heeft oplevert in termen van ROI. Toch is het belangrijk om meetprocessen toe te passen in de verschillende fasen.

Het vierfasenmodel van Don Bartholomew toont op welke momenten je wat kan meten op sociale media.

Figuur door socialmediamodellen.nl

Alternatieven voor ROI?

We hebben het al heel veel over ROI gehad en de problemen of uitdagingen die je tegenkomt wanneer je het wil meten voor je social mediakanalen. Sommige marketingdeskundigen pleiten daarom om niet te veel te focussen op ROI als de manier om te weten wat social media opbrengt.

Volgens Mediaweb is ROI niet per se de beste indicator voor sociale media, aangezien sociale media op de eerste plaats niet gericht zijn op transacties. De effectieve ROI is moeilijk te berekenen. Op sociale media kunnen we beter uitgaan van ROE: Return On Engagement. Hoe betrokken mensen zijn met een merk op sociale media is namelijk veel makkelijker te berekenen aan de hand van likes, shares en reacties. In tijden van dalend organisch bereik, kunnen kwalitatieve volgers wel voor een groeiende betrokkenheid zorgen. Engagement mag je dan een idee geven over hoe goed je bezig bent op sociale media en tot meer naamsbekendheid en betere klantrelaties leiden, uiteindelijk is het slechts een hulpmiddel op weg naar meer verkoop of inkomsten natuurlijk.

Let er zeker op dat de échte ROI van social media niet veranderd in Return-on-Ignoring. Verschuift je business niet mee naar social media? Negeer je deze kanalen als communicatie- en transactievorm? Dan zullen je klanten jou uiteindelijk negeren. Want social media is waar je klanten zich bevinden, dus jij moet er ook aanwezig zijn.

Een Excel om je op weg te helpen

Met dank aan Jouw Marketingmedewerker gebruik ik een handige Excel waar ik ik mijn ROE opvolg, je kan deze hier downloaden.

De S van Statistieken

100000 hashtag volgers

Laatste update 20 mei, vijf nieuwe hashtags!

20 mei 2021

Lees meer

De V van VACATURES

Tips om een sterke vacature op LinkedIn te plaatsen.

13 mei 2021

Lees meer

De U van URL

Zorg voor professionaliteit van de link naar je LinkedIn-profiel.

6 mei 2021

Lees meer

Out of office op LinkedIn

Hoe je LinkedIn netwerk laten weten dat je er even uit bent?

4 mei 2021

Lees meer

+25.000 Nederlandstalige hashtags

Nederlandse hashtags met meer dan 25 duizend volgers, er zijn enkele nieuwe!

29 april 2021

Lees meer

De T van TAAL

LinkedIn in 26 letters, zet je profiel in een andere taal en lees LinkedIn in je eigen taal!

22 april 2021

Lees meer

Meer omzet dankzij sociale media

Aan alle verkopers ten lande, benieuwd hoe je meer leads kan vinden? Aan de slag in vijf stappen!

19 april 2021

Lees meer

De R van ROE

LinkedIn in 26 letters, de R van R.O.E. of Return-On-Engagement! Mét tips om te scoren dankzij het LinkedIn algoritme!

8 april 2021

Lees meer

Is het Jowan of Johan?

Hoe spreek je mijn naam correct uit, LinkedIn helpt jouw bezoeker!

25 maart 2021

Lees meer

De Q van QUALITY

Quality of kwaliteit van je (LinkedIn) netwerk. Ik leg de focus op 3 aspecten, je eigen netwerk, inhoud en engagement.

18 maart 2021

Lees meer

De P van Plannen

LinkedIn in 26 letters, de letter P van Plannen, plan je bijdragen met een doel en een strategie.

11 maart 2021

Lees meer

De hashtag leeft!

Inspireer jouw doelgroep met jouw expertise, hashtags strategisch inzetten!

9 maart 2021

Lees meer

De O van OPLEIDING

LinkedIn in 26 letters, de O van OPLEIDING, maar ook opportuniteit!

2 maart 2021

Lees meer

Video | Hoe maak ik een creatieve kopregel?

Emoji's in een LinkedIn kopregel, wees creatief!

25 februari 2021

Lees meer

De N van Nieuw bericht

LinkedIn in 26 letters, de N van Nieuw bericht.

22 februari 2020

Lees meer

De M van MENSEN

Eén van de basisprincipes in netwerken is dat de echte kracht in de tweede graad zit. En leuk dat LinkedIn jou dat inzicht geeft, doe er iets mee!

12 februari 2021

Lees meer

Video | Hoe jouw expertisestatus verhogen?

Versterk jouw profiel dankzij de LinkedIn-badges!

11 februari 2021

Lees meer

De L van Lichaamstaal

LinkedIn in 26 letters! De L van LICHAAMSTAAL ook digitaal tijdens de zoveelste online videocall!

5 februari 2021

Lees meer

Wat heb ik bereikt in januari 2021?

Wat heb ik bereikt in januari 2021?

30 januari 2021

Lees meer

De K van KNOW

LinkedIn in 26 letters! De letter K van KNOW, toon wie je bent en welke expertise je hebt op je profiel!

29 januari 2021

Lees meer

Video | Hoe geen enkele opportuniteit missen op LinkedIn

Video | hoe stel je jouw LinkedIn-profiel in opdat je geen enkele melding mist?

27 januari 2021

Lees meer

De J van JOUW doel

LinkedIn in 26 letters, vandaag de letter J van JOUW DOEL! Elk jaar opnieuw stellen we onze doelen op voor het komende jaar, doe dat ook voor LinkedIn. Als je uren op LinkedIn zit, dan betekent dat je geen doelen voor ogen hebt. Ik zie nog maar al te vaak dat mensen de kracht van LinkedIn niet zien, stel jouw doel voor ogen en LinkedIn helpt je vooruit!

20 januari 2020

Lees meer

De I van INSPIRATIE

LinkedIn in 26 letters! De I van INSPIRATIE, waarover schrijf ik op mijn LinkedIn-profiel?

15 januari 2021

Lees meer

De H van HELPEN

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de letter H van HELPEN. Dit woord maakt heel veel los bij mensen, het geeft je rust, het laat je toe een verhaal te vertellen, je antwoordt op een vraag.

13 januari 2021

Lees meer

De G van GUNNEN

LinkedIn in 26 letters! De G van GUNNEN of GEVEN Vaak denken mensen dat netwerken verkopen is, maar het is het helemaal niet. De essentie van netwerken is gunnen of geven. Je gunt de andere de tijd om zijn / haar verhaal te doen, op basis daarvan probeer je te helpen, als dat goed zit, dan wil hij / zij ook naar jouw verhaal luisteren!

7 januari 2021

Lees meer

Een sterk visitekaartje

Visitekaartjes, je hebt ze in alle vormen en smaken (texturen). Ook in deze digitale wereld is een visitekaartje een must voor elke netwerker. Het hoort bij je “netwerk-survival-pakket”!

6 januari 2021

Lees meer

De F van FEED

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de letter F van FEED, nee geen voeten, maar het eerste wat je te zien krijgt als LinkedIn opent. Ik noem het vaak ook de persoonlijke gazet want het toont artikels die je ook in je krant terugvindt.

30 december 2020

Lees meer

De E van ENGAGEMENT

LinkedIn in 26 letters, de E van ENGAGEMENT en de sleutel tot succes in elke situatie, of het nu met je partner is, met je kinderen, je familie, maar ook online.

23 december 2020

Lees meer

De D van DOELEN

LinkedIn in 26 letters, de D van DOELEN! Zonder doel loop je maar rond te hangen. Of het nu een voetballer is, of een kat op zoek naar eten, of een ondernemer op zoek naar zijn/haar doelgroep, een doel is belangrijk!

18 december 2020

Lees meer

De C van CONNECTIE

LinkedIn in 26 letters, de C van CONNECTIE! Hét woord waar het op LinkedIn en in netwerken algemeen om draait!

17 december 2020

Lees meer

De B van BANNER

LinkedIn in 26 letters, de B van BANNER! Hoe laat je jouw profiel nog meer in het oog springen!

11 december 2020

Lees meer

In 10 stappen naar een sterk LinkedIn-profiel

Bouw in 10 stappen een sterk LinkedIn profiel!

10 december 2020

Lees meer

9 tips waarmee jij extra mensen bereikt op LinkedIn

Negen tips hoe je meer bereik krijgt dankzij het LinkedIn algoritme.

3 december 2020

Lees meer

De A van AANBEVELING

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de A van AANBEVELING. Mensen doen mensen kopen, je product of dienst mag nog zo goed zijn, het is vaak een vriend, een collega die jou doet kopen. En volgens de essentie van netwerken, bedank ook jij de persoon die jou heeft aanbevolen!

2 december 2020

Lees meer

Eerst volgen, dan verbinden

Krijg jij ook vaak connectieverzoeken van mensen die je niet kent? Klik je dan meteen op accepteren, zonder dat je hen echt kent? Dat is hetzelfde dat je jouw voordeur thuis openzet, maar dan mag je het niet verbazen dat er plots een wildvreemde aan de keukentafel zit... Wat is het alternatief?

26 november 2020

Lees meer

Meer zichtbaarheid dankzij hashtags! *update

Vaak zie ik bijdragen op LinkedIn® die overlopen van hashtags, ik zie vaak niet meer de boodschap die de persoon in kwestie wil overbrengen! Veel mijn LinkedIn® evangelisten zullen het beamen, beperk de hashtags tot 3 stuks! Veel hashtags gebruik je op Instagram, maar bij LinkedIn® gaat het om waarde die jij kan toevoegen aan het platform en dus ook aan de volgers van een bepaalde hashtag.

20 november 2020

Lees meer

5 principes om succesvol te netwerken

Dankzij de juiste netwerkattitude pas je de gouden driehoek feilloos toe. Weet dat kwaliteit en diversiteit belangrijk zijn en dat de kracht van je netwerk in de 2de graad zit! De know - like - trust factor zorgt voor een kwaliteitsvol netwerk op lange termijn!

27 oktober 2020

Lees meer

Why I don’t connect to just anybody

‘No, I do not connect to just anybody. It’s not just because I have a big network that I am willing to introduce anyone who asks me to somewhere.’ This may sound a little harsh, but it’s not.

15 oktober 2020

Lees meer

101 (nieuwe) LinkedIn® instellingen

LinkedIn® blijft sleutelen aan het platform en zo zijn er weer een heel aantal instellingen bij gekomen die jou helpen om meer of minder te doen met LinkedIn®.

8 oktober 2020

Lees meer

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken!

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken! Laat OMA thuis, gebruik LSD en neem ANNA mee. Smeer NIVEA, wees een OEN en maak je niet DIK.

7 oktober 2020

Lees meer

Jouw Netwerkcoach is “still alive and kicking” en nog veel meer zelfs…

Ja, ik weet het. Het was even stil rond Jouw Netwerkcoach, zowel op de website als op LinkedIn®. En dat had zo zijn redenen.

24 september 2020

Lees meer

Waarom ik niet zomaar met iedereen verbind

‘Neen, ik beveel niet zomaar iedereen aan. Het is niet omdat ik een groot netwerk heb, dat ik iedereen die erom vraagt ergens introduceer.’ Dit klinkt misschien wat cru, maar dat is het niet.

8 mei 2020

Lees meer

Eerst gunnen, dan vragen.

Hoe kan jij helpen, vooraleer je netwerk jou helpt?

6 september 2019

Lees meer

Netwerken tijdens de vakantieperiode

Hoe je jezelf voorbereidt op een volgend schitterend netwerkjaar tijdens de zomermaanden?

26 juni 2019

Lees meer

Netwerken, wat moet dat kosten (Publicatie De Standaard)

Artikel in De Standaard rond Netwerken, WAT MOET DAT KOSTEN? door MAAIKE VAN MELCKEBEKE

25 april 2019

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x