27 oktober 2020

5 principes om succesvol te netwerken

Vijf principes om succesvol te netwerken

Al jaar en dag pas ik deze principes toe op elke relatie die ik heb in mijn leven, of het nu gaat om de relatie met mijn vrouw en kinderen, met familie of vrienden, of in mijn professioneel leven. Ze hebben me al meer vruchten gegeven dan zaden.  Zaden zijn natuurlijk ook belangrijk als je start met netwerken, deze principes zorgen voor de voeding van deze zaden opdat ze zouden groeien!

Principe 1: Netwerkattitude

Of informatie op een reactieve en proactieve manier delen zonder er onmiddellijk iets terug te verwachten. Reactief is simpel, er wordt een vraag gesteld en je reageert erop. Proactief is moeilijker, maar daarin slaag je als je LSD toepast. Neen, niet de drugs maar Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Leer je netwerk goed kennen, weet wie de persoon is, denk steeds aan de "vijf blote konten op de muur", of wie - wat - waar - waarom - wanneer; allen open vragen die je kunnen helpen om je connectie goed te kennen en te weten hoe je hem of haar proactief kan helpen!

Principe 2: De gouden driehoek

Het moeilijkste facet hier is Vragen, want we geven het zelf vaak niet graag toe dat we hulp nodig hebben.  Stel je hiervoor (kwetsbaar) open en je verschiet wat je terugkrijgt. In eerste instantie begrip dat je #durftevragen ook al zal je dat niet meteen horen, maar het opent soms extra deuren.

Ooit vroeg een vriend me waarom ik zo veel tips deel op mijn sociale media, mijn netwerk; heb je dan geen schrik dat mensen dat gaan misbruiken.  Ik verwijs daarom graag naar het blauwe tegeltje hierboven, ik heb kennis en "macht" maar als ik het deel kan jij die kennis ook inzetten en kom je krachtiger naar buiten.  Door te delen verbeter ik mijn relaties met anderen, zij zien mij als een expert en zullen sneller een aanbeveling doen omdat ze met mijn tip er zelf iets aan gehad hebben, ze er blij van werden en ze dat willen delen met anderen.

En het belangrijkste, bedank steeds de persoon die een commentaar gaf op sociale media, of die je hebt aanbevolen bij een lead!  Bedanken doe je best persoonlijk via telefoon of als je hem / haar nog eens ziet, maar doe het snel!

Principe 3: De echte kracht zit in de 2de graad

Dat betekent dat je een goede relatie opbouwt met je eerste graad. Leer hen heel goed kennen, stel de juiste vragen, weet je nog, die "vijf blote konten"?  Weet wat je voor hen kan betekenen, werk aan die relatie, want ook zij zullen hierdoor geïnspireerd zijn en je makkelijker kunnen aanbevelen. Test ook of zij jou ook goed kennen, of ze kunnen vertellen wie je bent en wat je expertise is.  Als er dan een introductie kan gebeuren help je 1ste graad zo goed mogelijk door bijvoorbeeld een Magische Mail te schrijven, een mail die een soort introductie is naar wie je bent en wat je kan betekenen. Meer over die Magische mail in een volgende blog.

Van zodra er een link gemaakt is met een 2de graad, neem de tijd om elkaar te leren kennen, eerst offline want we doen nog altijd business human to human!  Tijdens corona-tijd hebben wel al heel veel achter een scherm gezeten... Mensen willen mensen zien!

Principe 4: Kwaliteit en diversiteit zijn even belangrijk

Probeer een evenwicht te vinden tussen beide, iemand die vandaag voor jou niet "interessant" is, kan dat wel worden, maar dat betekent niet dat je elk connectieverzoek accepteert!  Het principe know-like-trust kan daarin een leidende hand zijn!

Bouw een netwerk op dat alle "lagen" van de professionele ladder bevat, want opportuniteiten zitten overal.  Vaak delen mensen ook andere inzichten, inzichten die leiden tot innovaties of partnerships.  De pandemie zorgt voor transformaties, digitaal en andere. Ondernemers blijven innovatief uit de hoek komen, of het nu gaat om veilig een deur te openen tot het ombouwen van een garage tot zaal met bedden om zieken op te vangen!

Principe 5: Know - Like - Trust

Hét principe dat je helpt om te beslissen of je het verzoek om te verbinden accepteert of niet!

Via de KNOW-factor weten met mensen wie je bent, wat je expertise is, wat is je achtergrond.  Dat kan door een sterk LinkedIn-profiel.

Mensen houden van andere mensen die behulpzaam, vriendelijk en niet opdringerig zijn of de LIKE-factor.  Je komt vast en zeker wel eens op een netwerkevent aan waar mensen je been berijden als een geile hond (excuses voor het taalgebruik), ze rammen hun visitekaartje bijna door je strot en roepen stilletjes "kijk naar mij"; "koop mij"!

De TRUST-factor is hét fundament in een sterk netwerk. Je schenkt het vertrouwen aan mensen als je zegt dat je expert bent, als ze een vraag hebben, dan kan jij hen helpen.  En als je hen introduceert of aanbeveelt bij een voor hen 2de graad, dan is opvolging daarin heel belangrijk. Opvolging van de lead, werd hij gebeld, is er contact gelegd, zonder pusherig over te komen.




5 principes om succesvol te netwerken

Eerst volgen, dan verbinden

Krijg jij ook vaak connectieverzoeken van mensen die je niet kent? Klik je dan meteen op accepteren, zonder dat je hen echt kent? Dat is hetzelfde dat je jouw voordeur thuis openzet, maar dan mag je het niet verbazen dat er plots een wildvreemde aan de keukentafel zit... Wat is het alternatief?

26 november 2020

Lees meer

+100.000 hashtag volgers

Voorheen schreef ik je te beperken tot 3 stuks, echter heeft onderzoek uitgewezen door collega-LinkedIn®-evangelisten dat 3 tot maximaal 9 hashtags betere resultaten oplevert! En hashtags met meer dan 100.000 volgers geven je het grootste bereik!

20 november 2020

Lees meer

Meer zichtbaarheid dankzij hashtags! *update

Vaak zie ik bijdragen op LinkedIn® die overlopen van hashtags, ik zie vaak niet meer de boodschap die de persoon in kwestie wil overbrengen! Veel mijn LinkedIn® evangelisten zullen het beamen, beperk de hashtags tot 3 stuks! Veel hashtags gebruik je op Instagram, maar bij LinkedIn® gaat het om waarde die jij kan toevoegen aan het platform en dus ook aan de volgers van een bepaalde hashtag.

20 november 2020

Lees meer

Why I don’t connect to just anybody

‘No, I do not connect to just anybody. It’s not just because I have a big network that I am willing to introduce anyone who asks me to somewhere.’ This may sound a little harsh, but it’s not.

15 oktober 2020

Lees meer

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken!

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken! Laat OMA thuis, gebruik LSD en neem ANNA mee. Smeer NIVEA, wees een OEN en maak je niet DIK.

7 oktober 2020

Lees meer

Jouw Netwerkcoach is “still alive and kicking” en nog veel meer zelfs…

Ja, ik weet het. Het was even stil rond Jouw Netwerkcoach, zowel op de website als op LinkedIn®. En dat had zo zijn redenen.

24 september 2020

Lees meer

Waarom ik niet zomaar met iedereen verbind

‘Neen, ik beveel niet zomaar iedereen aan. Het is niet omdat ik een groot netwerk heb, dat ik iedereen die erom vraagt ergens introduceer.’ Dit klinkt misschien wat cru, maar dat is het niet.

8 mei 2020

Lees meer

Eerst gunnen, dan vragen.

Hoe kan jij helpen, vooraleer je netwerk jou helpt?

6 september 2019

Lees meer

Netwerken tijdens de vakantieperiode

Hoe je jezelf voorbereidt op een volgend schitterend netwerkjaar tijdens de zomermaanden?

26 juni 2019

Lees meer

Netwerken, wat moet dat kosten (Publicatie De Standaard)

Artikel in De Standaard rond Netwerken, WAT MOET DAT KOSTEN? door MAAIKE VAN MELCKEBEKE

25 april 2019

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x