27 oktober 2020

5 principes om succesvol te netwerken

Vijf principes om succesvol te netwerken

Al jaar en dag pas ik deze principes toe op elke relatie die ik heb in mijn leven, of het nu gaat om de relatie met mijn vrouw en kinderen, met familie of vrienden, of in mijn professioneel leven. Ze hebben me al meer vruchten gegeven dan zaden.  Zaden zijn natuurlijk ook belangrijk als je start met netwerken, deze principes zorgen voor de voeding van deze zaden opdat ze zouden groeien!

Principe 1: Netwerkattitude

Of informatie op een reactieve en proactieve manier delen zonder er onmiddellijk iets terug te verwachten. Reactief is simpel, er wordt een vraag gesteld en je reageert erop. Proactief is moeilijker, maar daarin slaag je als je LSD toepast. Neen, niet de drugs maar Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Leer je netwerk goed kennen, weet wie de persoon is, denk steeds aan de "vijf blote konten op de muur", of wie - wat - waar - waarom - wanneer; allen open vragen die je kunnen helpen om je connectie goed te kennen en te weten hoe je hem of haar proactief kan helpen!

Principe 2: De gouden driehoek

Het moeilijkste facet hier is Vragen, want we geven het zelf vaak niet graag toe dat we hulp nodig hebben.  Stel je hiervoor (kwetsbaar) open en je verschiet wat je terugkrijgt. In eerste instantie begrip dat je #durftevragen ook al zal je dat niet meteen horen, maar het opent soms extra deuren.

Ooit vroeg een vriend me waarom ik zo veel tips deel op mijn sociale media, mijn netwerk; heb je dan geen schrik dat mensen dat gaan misbruiken.  Ik verwijs daarom graag naar het blauwe tegeltje hierboven, ik heb kennis en "macht" maar als ik het deel kan jij die kennis ook inzetten en kom je krachtiger naar buiten.  Door te delen verbeter ik mijn relaties met anderen, zij zien mij als een expert en zullen sneller een aanbeveling doen omdat ze met mijn tip er zelf iets aan gehad hebben, ze er blij van werden en ze dat willen delen met anderen.

En het belangrijkste, bedank steeds de persoon die een commentaar gaf op sociale media, of die je hebt aanbevolen bij een lead!  Bedanken doe je best persoonlijk via telefoon of als je hem / haar nog eens ziet, maar doe het snel!

Principe 3: De echte kracht zit in de 2de graad

Dat betekent dat je een goede relatie opbouwt met je eerste graad. Leer hen heel goed kennen, stel de juiste vragen, weet je nog, die "vijf blote konten"?  Weet wat je voor hen kan betekenen, werk aan die relatie, want ook zij zullen hierdoor geïnspireerd zijn en je makkelijker kunnen aanbevelen. Test ook of zij jou ook goed kennen, of ze kunnen vertellen wie je bent en wat je expertise is.  Als er dan een introductie kan gebeuren help je 1ste graad zo goed mogelijk door bijvoorbeeld een Magische Mail te schrijven, een mail die een soort introductie is naar wie je bent en wat je kan betekenen. Meer over die Magische mail in een volgende blog.

Van zodra er een link gemaakt is met een 2de graad, neem de tijd om elkaar te leren kennen, eerst offline want we doen nog altijd business human to human!  Tijdens corona-tijd hebben wel al heel veel achter een scherm gezeten... Mensen willen mensen zien!

Principe 4: Kwaliteit en diversiteit zijn even belangrijk

Probeer een evenwicht te vinden tussen beide, iemand die vandaag voor jou niet "interessant" is, kan dat wel worden, maar dat betekent niet dat je elk connectieverzoek accepteert!  Het principe know-like-trust kan daarin een leidende hand zijn!

Bouw een netwerk op dat alle "lagen" van de professionele ladder bevat, want opportuniteiten zitten overal.  Vaak delen mensen ook andere inzichten, inzichten die leiden tot innovaties of partnerships.  De pandemie zorgt voor transformaties, digitaal en andere. Ondernemers blijven innovatief uit de hoek komen, of het nu gaat om veilig een deur te openen tot het ombouwen van een garage tot zaal met bedden om zieken op te vangen!

Principe 5: Know - Like - Trust

Hét principe dat je helpt om te beslissen of je het verzoek om te verbinden accepteert of niet!

Via de KNOW-factor weten met mensen wie je bent, wat je expertise is, wat is je achtergrond.  Dat kan door een sterk LinkedIn-profiel.

Mensen houden van andere mensen die behulpzaam, vriendelijk en niet opdringerig zijn of de LIKE-factor.  Je komt vast en zeker wel eens op een netwerkevent aan waar mensen je been berijden als een geile hond (excuses voor het taalgebruik), ze rammen hun visitekaartje bijna door je strot en roepen stilletjes "kijk naar mij"; "koop mij"!

De TRUST-factor is hét fundament in een sterk netwerk. Je schenkt het vertrouwen aan mensen als je zegt dat je expert bent, als ze een vraag hebben, dan kan jij hen helpen.  En als je hen introduceert of aanbeveelt bij een voor hen 2de graad, dan is opvolging daarin heel belangrijk. Opvolging van de lead, werd hij gebeld, is er contact gelegd, zonder pusherig over te komen.




5 principes om succesvol te netwerken

De X van X-factor

Wat is jouw X-factor, wat maakt dat mensen jou in hun netwerk willen hebben, wat maakt dat jouw bijdragen viraal gaan?

10 juni 2021

Lees meer

+25.000 Nederlandstalige hashtags

Vijf nieuwe hashtags!

3 juni 2021

Lees meer

De W van WERK

Ben je op zoek naar een nieuwe job, dan is LinkedIn het ideale platform om je volgende job of opdracht te vinden!

27 mei 2021

Lees meer

100000 hashtag volgers

Laatste update 20 mei, vijf nieuwe hashtags!

20 mei 2021

Lees meer

De V van VACATURES

Tips om een sterke vacature op LinkedIn te plaatsen.

13 mei 2021

Lees meer

De U van URL

Zorg voor professionaliteit van de link naar je LinkedIn-profiel.

6 mei 2021

Lees meer

Out of office op LinkedIn

Hoe je LinkedIn netwerk laten weten dat je er even uit bent?

4 mei 2021

Lees meer

De T van TAAL

LinkedIn in 26 letters, zet je profiel in een andere taal en lees LinkedIn in je eigen taal!

22 april 2021

Lees meer

Meer omzet dankzij sociale media

Aan alle verkopers ten lande, benieuwd hoe je meer leads kan vinden? Aan de slag in vijf stappen!

19 april 2021

Lees meer

De S van Statistieken

LinkedIn in 26 letters, de S van Statistieken. Meten is weten en is de basis om te verbeteren, maar hoe doe je dat? Hoe ga je aan de slag met ROI, CLV en ROE.

15 april 2021

Lees meer

De R van ROE

LinkedIn in 26 letters, de R van R.O.E. of Return-On-Engagement! Mét tips om te scoren dankzij het LinkedIn algoritme!

8 april 2021

Lees meer

Is het Jowan of Johan?

Hoe spreek je mijn naam correct uit, LinkedIn helpt jouw bezoeker!

25 maart 2021

Lees meer

De Q van QUALITY

Quality of kwaliteit van je (LinkedIn) netwerk. Ik leg de focus op 3 aspecten, je eigen netwerk, inhoud en engagement.

18 maart 2021

Lees meer

De P van Plannen

LinkedIn in 26 letters, de letter P van Plannen, plan je bijdragen met een doel en een strategie.

11 maart 2021

Lees meer

De hashtag leeft!

Inspireer jouw doelgroep met jouw expertise, hashtags strategisch inzetten!

9 maart 2021

Lees meer

De O van OPLEIDING

LinkedIn in 26 letters, de O van OPLEIDING, maar ook opportuniteit!

2 maart 2021

Lees meer

Video | Hoe maak ik een creatieve kopregel?

Emoji's in een LinkedIn kopregel, wees creatief!

25 februari 2021

Lees meer

De N van Nieuw bericht

LinkedIn in 26 letters, de N van Nieuw bericht.

22 februari 2020

Lees meer

De M van MENSEN

Eén van de basisprincipes in netwerken is dat de echte kracht in de tweede graad zit. En leuk dat LinkedIn jou dat inzicht geeft, doe er iets mee!

12 februari 2021

Lees meer

Video | Hoe jouw expertisestatus verhogen?

Versterk jouw profiel dankzij de LinkedIn-badges!

11 februari 2021

Lees meer

De L van Lichaamstaal

LinkedIn in 26 letters! De L van LICHAAMSTAAL ook digitaal tijdens de zoveelste online videocall!

5 februari 2021

Lees meer

Wat heb ik bereikt in januari 2021?

Wat heb ik bereikt in januari 2021?

30 januari 2021

Lees meer

De K van KNOW

LinkedIn in 26 letters! De letter K van KNOW, toon wie je bent en welke expertise je hebt op je profiel!

29 januari 2021

Lees meer

Video | Hoe geen enkele opportuniteit missen op LinkedIn

Video | hoe stel je jouw LinkedIn-profiel in opdat je geen enkele melding mist?

27 januari 2021

Lees meer

De J van JOUW doel

LinkedIn in 26 letters, vandaag de letter J van JOUW DOEL! Elk jaar opnieuw stellen we onze doelen op voor het komende jaar, doe dat ook voor LinkedIn. Als je uren op LinkedIn zit, dan betekent dat je geen doelen voor ogen hebt. Ik zie nog maar al te vaak dat mensen de kracht van LinkedIn niet zien, stel jouw doel voor ogen en LinkedIn helpt je vooruit!

20 januari 2020

Lees meer

De I van INSPIRATIE

LinkedIn in 26 letters! De I van INSPIRATIE, waarover schrijf ik op mijn LinkedIn-profiel?

15 januari 2021

Lees meer

De H van HELPEN

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de letter H van HELPEN. Dit woord maakt heel veel los bij mensen, het geeft je rust, het laat je toe een verhaal te vertellen, je antwoordt op een vraag.

13 januari 2021

Lees meer

De G van GUNNEN

LinkedIn in 26 letters! De G van GUNNEN of GEVEN Vaak denken mensen dat netwerken verkopen is, maar het is het helemaal niet. De essentie van netwerken is gunnen of geven. Je gunt de andere de tijd om zijn / haar verhaal te doen, op basis daarvan probeer je te helpen, als dat goed zit, dan wil hij / zij ook naar jouw verhaal luisteren!

7 januari 2021

Lees meer

Een sterk visitekaartje

Visitekaartjes, je hebt ze in alle vormen en smaken (texturen). Ook in deze digitale wereld is een visitekaartje een must voor elke netwerker. Het hoort bij je “netwerk-survival-pakket”!

6 januari 2021

Lees meer

De F van FEED

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de letter F van FEED, nee geen voeten, maar het eerste wat je te zien krijgt als LinkedIn opent. Ik noem het vaak ook de persoonlijke gazet want het toont artikels die je ook in je krant terugvindt.

30 december 2020

Lees meer

De E van ENGAGEMENT

LinkedIn in 26 letters, de E van ENGAGEMENT en de sleutel tot succes in elke situatie, of het nu met je partner is, met je kinderen, je familie, maar ook online.

23 december 2020

Lees meer

De D van DOELEN

LinkedIn in 26 letters, de D van DOELEN! Zonder doel loop je maar rond te hangen. Of het nu een voetballer is, of een kat op zoek naar eten, of een ondernemer op zoek naar zijn/haar doelgroep, een doel is belangrijk!

18 december 2020

Lees meer

De C van CONNECTIE

LinkedIn in 26 letters, de C van CONNECTIE! Hét woord waar het op LinkedIn en in netwerken algemeen om draait!

17 december 2020

Lees meer

De B van BANNER

LinkedIn in 26 letters, de B van BANNER! Hoe laat je jouw profiel nog meer in het oog springen!

11 december 2020

Lees meer

In 10 stappen naar een sterk LinkedIn-profiel

Bouw in 10 stappen een sterk LinkedIn profiel!

10 december 2020

Lees meer

9 tips waarmee jij extra mensen bereikt op LinkedIn

Negen tips hoe je meer bereik krijgt dankzij het LinkedIn algoritme.

3 december 2020

Lees meer

De A van AANBEVELING

LinkedIn in 26 letters! Vandaag de A van AANBEVELING. Mensen doen mensen kopen, je product of dienst mag nog zo goed zijn, het is vaak een vriend, een collega die jou doet kopen. En volgens de essentie van netwerken, bedank ook jij de persoon die jou heeft aanbevolen!

2 december 2020

Lees meer

Eerst volgen, dan verbinden

Krijg jij ook vaak connectieverzoeken van mensen die je niet kent? Klik je dan meteen op accepteren, zonder dat je hen echt kent? Dat is hetzelfde dat je jouw voordeur thuis openzet, maar dan mag je het niet verbazen dat er plots een wildvreemde aan de keukentafel zit... Wat is het alternatief?

26 november 2020

Lees meer

Meer zichtbaarheid dankzij hashtags! *update

Vaak zie ik bijdragen op LinkedIn® die overlopen van hashtags, ik zie vaak niet meer de boodschap die de persoon in kwestie wil overbrengen! Veel mijn LinkedIn® evangelisten zullen het beamen, beperk de hashtags tot 3 stuks! Veel hashtags gebruik je op Instagram, maar bij LinkedIn® gaat het om waarde die jij kan toevoegen aan het platform en dus ook aan de volgers van een bepaalde hashtag.

20 november 2020

Lees meer

Why I don’t connect to just anybody

‘No, I do not connect to just anybody. It’s not just because I have a big network that I am willing to introduce anyone who asks me to somewhere.’ This may sound a little harsh, but it’s not.

15 oktober 2020

Lees meer

101 (nieuwe) LinkedIn® instellingen

LinkedIn® blijft sleutelen aan het platform en zo zijn er weer een heel aantal instellingen bij gekomen die jou helpen om meer of minder te doen met LinkedIn®.

8 oktober 2020

Lees meer

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken!

Ezelsbruggetjes die je helpen netwerken! Laat OMA thuis, gebruik LSD en neem ANNA mee. Smeer NIVEA, wees een OEN en maak je niet DIK.

7 oktober 2020

Lees meer

Jouw Netwerkcoach is “still alive and kicking” en nog veel meer zelfs…

Ja, ik weet het. Het was even stil rond Jouw Netwerkcoach, zowel op de website als op LinkedIn®. En dat had zo zijn redenen.

24 september 2020

Lees meer

Waarom ik niet zomaar met iedereen verbind

‘Neen, ik beveel niet zomaar iedereen aan. Het is niet omdat ik een groot netwerk heb, dat ik iedereen die erom vraagt ergens introduceer.’ Dit klinkt misschien wat cru, maar dat is het niet.

8 mei 2020

Lees meer

Eerst gunnen, dan vragen.

Hoe kan jij helpen, vooraleer je netwerk jou helpt?

6 september 2019

Lees meer

Netwerken tijdens de vakantieperiode

Hoe je jezelf voorbereidt op een volgend schitterend netwerkjaar tijdens de zomermaanden?

26 juni 2019

Lees meer

Netwerken, wat moet dat kosten (Publicatie De Standaard)

Artikel in De Standaard rond Netwerken, WAT MOET DAT KOSTEN? door MAAIKE VAN MELCKEBEKE

25 april 2019

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x